Czym są archetypy marki? Co kryje się pod tym terminem?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Archetypy marki to rodzaj osobowości marki, czyli sposób kategoryzacji różnych typów marek. Celem archetypów marki jest wykorzystanie ich jako narzędzia do analizy i zrozumienia, co sprawia, że konkretna marka odnosi sukces.

Coś, co łączy nas wszystkich

Teoria archetypów marki mówi, że istnieją pewne wspólne wzorce obecne we wszystkich markach, bez znaczenia czy są to marki luksusowe, czy mainstreamowe. Wzorce te nazywane są „archetypami marki”.

Kiedy tworzysz archetypy marki, masz również okazję zbadać, jak te archetypy przejawiają się w Twoim obecnym modelu biznesowym, ofercie produktów i usług, a także w relacjach z klientami i strategii komunikacji.

Każda marka ma prywatną osobowość

Głównym założeniem tej koncepcji jest to, że każda marka ma swoją własną osobowość. Osobowość marki można określić jako cechy jednostki, przekonania, wartości i zachowania, które wyrażają się w jej słowach i działaniach. Cechy te są widoczne nie tylko w komunikacji marketingowej, ale także w każdym innym aspekcie działalności biznesowej (np. obsługa klienta).

Bywają nieświadome

Archetypy marki są często nieświadome, ale mogą stać się świadome dzięki zastosowaniu deklaracji pozycjonowania marki. Dobry archetyp marki powinien być oparty na uniwersalnej prawdzie, a nie na konkretnym indywidualnym doświadczeniu lub obserwacji. Im bardziej uniwersalny jest archetyp, tym bardziej prawdopodobne jest, że będzie rezonował z klientami z różnych grup demograficznych i kulturowych, ponieważ odwołuje się do naszych wspólnych ludzkich doświadczeń.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*