Przez problemy z zawieszeniem często można nie przejść przeglądu rejestracyjnego. Jednak nawet wtedy, gdy nie zostaną wykryte na badaniu technicznym, mogą skutecznie psuć nam komfort jazdy. Sprawdźmy, jakie są najczęstsze usterki zawieszeń, zarówno zwykłych, jak i pneumatycznych. Dowiemy się także, jak powinna wyglądać ich naprawa, która pozwoli na dalsze bezawaryjne użytkowanie ich przez długie lata.
Najczęściej psującymi się podzespołami w zawieszeniu każdego typu są elementy metalowo-gumowe. Znajdują się one przede wszystkim w wahaczach. Po zużyciu się gumy twardnieją, co pod dużym obciążeniem powoduje ich pęknięcia. Pojawiają się luzy, przez co zużycie jeszcze przyspiesza. Sytuacja ta jest zwykle wykrywania na przeglądzie technicznym, jednak możemy zauważyć ją też sami, gdyż skutki są dość widoczne. Powyższa sytuacja dotyczy także zawieszenia pneumatycznego Naprawa polega na wymianie tulei metalowo-gumowych, bądź całych elementów je zawierających, zależnie od konstrukcji.
Auta posiadające nowoczesną konstrukcję zawieszenia na sprężone powietrze mają usterki charakterystyczne dla nieszczelności pneumatyki. Tutaj często dochodzi do rozszczelnienia się miechów, czyli podzespołów zastępujących amortyzator i sprężynę z tradycyjnej konstrukcji. W przypadku zawieszenia Nivo, które występuje głównie w autach niemieckich, może też dochodzić do uszkodzeń centralnego sterownika lub samej sprężarki. Jednak te awarie zdarzają się nie tylko w Nivie BMW E61 jest jednym z modeli, w którym warto regularnie sprawdzać wydajność kompresora oraz szczelność elektrozaworów rozdzielacza, by uniknąć ewentualnych usterek na trasie. Naprawa powinna polegać na wymianie powyższych elementów na nowe. Ich regeneracja nie jest najlepszym pomysłem.