Dynamiczny rozwój i zmiany w branży e-commerce dokonują się na naszych oczach. Aktualna sytuacja na świecie wzmocniła trend przenoszenia sprzedaży do sieci. Niewątpliwie sklep internetowy znacznie różni się od tradycyjnego, stacjonarnego punktu sprzedaży, gdyż cały proces osadzony jest w przestrzeni wirtualnej, bez bezpośredniego kontaktu kupujący – sprzedawca. Jak przedstawia się w tych realiach logistyka dla sklepów internetowych?
Utrzymanie magazynu jest najczęściej znacznym obciążeniem dla przedsiębiorców, zwłaszcza tych początkujących, niekoniecznie działających na rynku e-commerce. Wynajem powierzchni, nie wspominając już o budowie obiektu od podstaw, zatrudnienie pracowników, zakup infrastruktury magazynowej i ochrona, pochłaniają ogromne nakłady finansowe.
Sklepy internetowe nie zawsze muszą posiadać magazyn i mieć na stanie pełen asortyment. Dzieje się tak w przypadku dóbr luksusowych lub sprzętów specjalistycznych, gdy utrzymanie stoku magazynowego nie byłoby rentowne. Ze względu na wysoką wartość takich zamówień, znacznie bardziej opłacalne jest zamawianie towaru bezpośrednio dla klienta. Co jednak w sytuacji, kiedy każdorazowy zakup od hurtownika jest nierentowny, a profil działalności i branża, w jakiej działa sklep internetowy wymuszają konieczność posiadania magazynu?
Oddelegowanie doświadczonym podmiotom zewnętrznym zadań związanych z przechowywaniem i wysyłką towarów pozwala zoptymalizować większość ważnych procesów i zredukować koszty. Firmy świadczące usługi logistyczne dla sklepów internetowych oferują magazynowanie, pakowanie, wysyłkę, wymianę, obsługę zwrotów i reklamacji oraz inne, niezbędne dla funkcjonowania danego przedsiębiorstwa usługi. Współpraca z podmiotem zewnętrznym pozwala właścicielom skupić się na kluczowych działalnościach firmy, bez zbędnych nakładów finansowych na utrzymanie magazynu i logistyki.