Kultowe motocykle

Motocykle to pojazdy, których początki istnienia sięgają XIX wieku. Wymyślone przez dwóch niemieckich wynalazców Daimlera i Maybacha jednoślady szybko zaczęły cieszyć się dużą popularnością. Motocykle pokochali także Polacy. Szczególnie dużo jednośladów jeździło po polskich drogach w okresie PRL-u. Niektóre z nich okazały się tak udanymi konstrukcjami, że obecnie uznawane są za kultowe.

Jednym z kultowych modeli stworzonych przez polskich inżynierów jest Osa. Osę produkowaną przez Warszawską Fabrykę Motocykli cechował przede wszystkim niebanalny wygląd. Chociaż jej wytwarzanie zakończono już w 1965 roku, do dzisiaj w rękach kolekcjonerów znajdują się pojedyncze egzemplarze. Inna rodzimą konstrukcją motocykla, która obecnie uznawana jest za kultową jest wsk 125. Pomimo tego, że początki jej istnienia sięgają jeszcze 1955 roku, to seryjną produkcję rozpoczęto dopiero w 1959 roku. Ostatni egzemplarz WSK-i o tej pojemności zjechał z taśmy produkcyjnej pod koniec 1985 roku. Obecnie model ten jest niezwykle ceniony zarówno przez kolekcjonerów, jak i miłośników motoryzacji. Poza rodzimymi konstrukcjami na miano kultowej konstrukcji zasłużył sobie również motocykl pochodzący z NRD, a mianowicie mz trophy. Model ten wyposażony był nowoczesny jak na tamte czasy silnik o pojemności 250 cm3. Przez wiele lat jednoślad ten był na wyposażeniu milicji obywatelskiej. Niektóre modele trophy użytkowane były przez milicjantów jeszcze na początku lat 80-tych XX wieku. Wymieniając kultowe motocykle, nie można nie wspomnieć o polskim Harleyu Davidsonie, czyli Junaku. Junaki wyposażone były w czterosuwowy, jednocylindrowy silnik o pojemności 349 cm3, który zapewniał dobre osiągi przy niewielkim spalaniu. Poza dobrymi właściwościami jezdnymi motocykle te charakteryzowały się także efektownym wyglądem. Wszystko to sprawiło, że po latach Junaki zyskały miano motocykli kultowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 × 3 =