Przekładnia ślimakowa to odmiana przekładni zębatej cechująca się prostopadłymi osiami o dwóch częściach zróżnicowanych pod względem konstrukcji, które ze sobą współpracują. Osie znajdują się po przeciwnych stronach. Przekładnia ślimakowa należy do grupy mechanizmów samohamownym, co może zarówno wady, jak i zalety. Samohamowność może być spowodowana między innymi niedostatecznym smarowaniem, lecz może też współgrać z funkcjonowaniem przekładni. Przekładnie tego rodzaju znajdują zastosowanie w celu uzyskania większego przełożenia i zwykle stosowane są w silnikach oraz motoreduktorach. W ofercie wielu producentów dostępne są nie tylko małe, kompaktowe przekładnie ślimakowe, ale również duże wersje, które używane są na większą skalę w przemyśle.
Przekładnia ślimakowa jest to zespół odpowiednio dopasowanych komponentów, które stosowane są w wybranych napędach, mechanizmach i zespołach napędowych. Przenoszenia mocy w nich ma miejsce z ważnym udziałem tarcia. Przekładnie zostały zbudowane z takich materiałów i tworzyw, aby mieć jak najlepszą odporność na tego rodzaju działanie. W związku z tym muszą charakteryzować się wytrzymałością, stabilnością i niezawodnością.