Podstawowe rodzaje łożysk stosowanych w mechanizmach

Łożysko to urządzenie umożliwiające względny ruch pomiędzy dwoma lub więcej częściami, zazwyczaj ruch obrotowy lub liniowy. Łożyska można klasyfikować w szerokim zakresie według rodzaju działania, dozwolonych ruchów, kierunków przyłożonych obciążeń (np. łożyska wzdłużne) lub według ich podstawowej konstrukcji. Łożyska można również klasyfikować według ich wielkości: małe łożyska są stosowane w mechanizmach przenośnych, łożyska wysokoobrotowe w silnikach spalinowych, a bardzo duże łożyska w fundamentach budynków i kadłubach statków.

Łożyska ślizgowe

Łożyska ślizgowe są najprostszym rodzajem łożysk i są wykonane z jednego kawałka metalu. Ten typ jest używany w mechanizmach o niskim obciążeniu, gdzie nie jest wymagana wysoka precyzja ani duże prędkości. Łożyska te mają większą trwałość niż inne typy, ponieważ nie mają koszyka ani innych elementów, które mogłyby się z czasem zepsuć. Z ich wszechstronnym wyborem można się zapoznać m.in. na poszczególnej witrynie internetowej https://b2b.rombor.com.pl/16-lozyska-slizgowe-przegubowe-.

Łożyska kulkowe

Łożysko kulkowe to okrągły element, który ma bieżnię wokół krawędzi zewnętrznej i kulki na średnicy wewnętrznej. Łożyska kulkowe składają się zwykle z trzech części: bieżni wewnętrznej, bieżni zewnętrznej i kulek (zwanych też wałeczkami). Łożysko kulkowe składa się z dwóch bieżni, które utrzymują kulki w miejscu pomiędzy sobą dzięki odkształceniu sprężystemu. Odkształcenie to sprawia, że nie dochodzi do względnego ruchu pomiędzy bieżnią a kulkami, gdy działa na nie siła.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *